Povestea noastră
În primul articol din Catalogul Montessori, ne imaginam începuturile misterioase ale ființei ca fiind energizate de tendințele umane să se deslușească și să se hrănească. Vă propun să adâncim subiectul, cuibărindu-ne lângă bulbul propus de dr. Montessori. Deși este întuneric, în jurul nostru tresar încă amintirile tuturor mișcărilor din univers care au creat aceste profunzimi. Praf de stele, oriunde vom privi curioși.
Să rămânem lângă bulb, atenți observatori, și să ascultăm cum își caută rima cu aceste legături cosmice, îndată ce izbutește să privească la rândul său în jur. De unde, de ce, cum, mereu, de ce nu? Odată înviorat de propria autonomie, copilul va căuta răspunsurile lângă care a crescut și va începe să își scrie povestea. Propunerea Mariei Montessori de a-i răspunde printr-o educație cosmică urmărește cu iubire întrebările sale.
Ce este educația cosmică?
Educația cosmică este abordarea pe care dr. Montessori o propune pentru a oferi copiilor, începând cu vârsta de 6 ani, o viziune asupra lumii în care trăiesc. Cu ajutorul Marilor Povești despre evoluția universului, a formelor de viață, a oamenilor, despre progresul comunicării și al matematicii, educația cosmică pregătește mintea curioasă a copilului pentru a descoperi relațiile de interdependență din jurul său.
Cele cinci Mari Povești sunt puncte de introducere și de întâlnire pentru toate materiile curriculumului. Oferind suficiente răspunsuri pentru a stârni întrebări, aceste povești întâmpină caracteristicile etapei de dezvoltare. În ordine firească, ele sunt:
- Povestea Universului
- Povestea apariției vieții pe Pământ
- Povestea oamenilor
- Povestea limbajului (Povestea folosirii semnelor pentru a comunica)
- Povestea numerelor
Marile Povești nu sunt folosite doar pentru a capta atenția ca moment într-o lecție, ci sunt valorificate pe parcursul anilor de studiu ca sistem de orientare pentru achizițiile și curiozitățile copiilor. Ele devin o matcă pentru fluxul de cunoștințe. Această abordare este inseparabilă de idealul dr. Montessori: ca educația să releve țesătura densă din care facem parte, pentru care fiecare organism a fost, este și va fi indispensabil și valoros. Astfel, în viziunea sa, școala poate susține evoluția individului/societății către libertate, responsabilitate și pace.
Repere pentru intervalul 6-12 ani
Am menționat mai devreme vârsta de 6 ani. Educația cosmică începe în al doilea plan de dezvoltare ca partener pentru schimbările prin care copilul trece. Împărtășesc notițele mele din timpul cursului, cu mențiunea că ating timid complexitatea subiectului.
În cel de-al doilea plan de dezvoltare, repere esențiale sunt:
– trecerea de la mintea absorbantă (0-6) la mintea rațională
– evoluția de la senzorial la abstract, de la familiar la imaginar
– nevoia de a înțelege cum și de ce
– nevoia de povești care să orienteze această curiozitate – Marile Povești Montessori
– de la familie la noi relații și contexte sociale
– părerile și feedback-ul devin importante
– ce este corect și moral? Care sunt consecințele? Cum identificăm și acționăm în cazul excepțiilor?
– nevoia de modele, eroi și poveștile lor de viață
– nevoia de a munci pentru ideile/interesele proprii
– nevoia de a lucra în grup
– nevoia de a descoperi dincolo de ceea ce clasa/profesorul poate oferi – ieșiri/vizite
– nevoia de a simți că aparține și că prezența sa este indispensabilă comunității
Ce urmează?
Seria de articole Catalogul Montessori va continua, cu intenția de a apropia ideile dr. Montessori de concretul fiecărei clase/case. Subiectele vor fi: Pregătirea clasei/casei (spațiu tangibil și intangibil); Adultul pregătit; Ieșiri/vizite și Concluzie, în straie de recapitulare. Dacă simțiți nevoia să abordez și un alt aspect, vă rog să îmi scrieți!
Până la următorul articol, pe care nu mă mai avânt să îl promit, ci doar să îl estimez pentru Ajun,
al vostru Creț
2 Comments
[…] sa respectă tendințele umane și caracteristicile grupei de […]
[…] de a modela procesul cunoașterii lumilor exterioare și interioare. Astfel, în ciclul 6-12 ani, va deveni evident și pentru copii că spațiul clasei nu poate cuprinde toate răspunsurile și […]