Străzile erau înțesate de haine
Care își vedeau de treburi.
(…)
Iar eu căutam oamenii.
(Viziune – Marin Sorescu)
În câteva zile, începe anul școlar 2023-24. Vitrinele se asigură, la fiecare pas, că știm încotro ne îndreptăm. Back to school. Mai discrete, cancelariile își construiesc cuibare și clasele se primenesc cu suflul anticipației. Welcome back. Sub toată această rumoare călduță, doarme iepurește, o mică-mare întrebare.
Prima dată, v-am întrebat „Cum începeți anul școlar?” în 2021. Dacă atunci vă invitam la două exerciții de reflecție, acum vreau să împărtășesc cu voi magia eseului personal „Viziunea mea în predare”. Și fiindcă se împlinesc doi ani de Catalogul Creț, o ascund în lumina unui concurs pentru educatori, învățători și profesori.
Viziunea mea în predare
Viziunea mea în predare sau, la origini, Filosofia mea pentru predare („My teaching philosophy”) este subiectul unui eseu personal pe care îl consider valoros, dincolo de facultatea de pedagogie. Așadar, vi-l propun ca pe un moment de reflecție indispensabil fiecărui început de an școlar pe care vreți să îl dedicați creșterii individuale și colective.
În ce moduri va contribui eseul la creștere?
- Vă veți (re)conecta cu valorile, credințele și obiectivele voastre. Conștientizarea de sine este punctul de plecare.
- Eseul rămâne un sfetnic pe parcursul anului. Metodele și activitățile pe care le veți planifica se vor alinia cu valorile, credințele și obiectivele personale. Astfel, vă vor sprijini să predați nu doar mai eficient, ci și autentic.
- Inspirați de această (re)conectare reflexivă, veți contribui, atât în școală, cât și în comunitatea mai largă a celor pasionați de educație, cu ideile voastre. Veți inspira și veți fi inspirați.
Ce va include eseul personal?
Menționam magia eseului. Voi cunoașteți și/sau veți crea cele mai potrivite incantații pentru poveștile pe care le scrieți. Totuși, dacă veți dori să le împărtășiți în cadrul concursului, înaintez cinci aspecte-cheie pe care să le clarificați în cadrul eseului. Criteriile au fost inspirate de Center for Educational Innovation – University of Minnesota, apoi dezvoltate cu gândul la cadrele didactice pe care le-am cunoscut când predam și în Academia de Leadership Teach for Romania din vara aceasta.
Regulile concursului „Viziunea mea în predare”
Focusând atenția pe aspectele organizatorice ale concursului, vă prezint esențialul. Pentru orice am omis, vă rog să îmi scrieți pe Facebook sau Instagram.
- Lungime: 500 – 800 cuvinte în format Word/PDF
- Numele documentului: NumePrenume_Eseu2324
- Detalii personale de specificat în e-mail: nume și prenume, rolul didactic (educator/învățător/profesor + disciplină), numele școlii, localitate
- Acord de inclus în e-mail: Sunt/Nu sunt de acord ca eseul meu să fie publicat într-un articol pe Catalogul Creț, la finalul competiției, ca model inspirațional.
- Adresa de e-mail: [email protected]
- Termen limită: 29.09.2023
- Anunțarea eseului câștigător: 5.10.2023
- Premiu: Voucher în valoare de 250 RON (librăriile Cărturești). Concursul nu este sponsorizat.
În continuare
Dacă nu vă atrage magia, cu dragostea pentru educație de calitate sunt sigură că veți rezona. Așadar, considerați eseul Viziunea mea pentru predare o scrisoare de dragoste pe care o scrieți dintr-un viitor în care tot ce este mai bun pentru voi și elevii voștri este realizabil. Pentru că, cel mai probabil, va fi.
Sper că veți considera înscrierea în concurs și că veți folosi întrebările dedicate fiecărui aspect cheie în practica voastră de reflecție săptămânală/lunară/anuală. Prin exprimarea gândurilor pe hârtie, vă veți actualiza valorile, viziunea și motivația de a fi formator. Deși este un exercițiu intim, filosofiile voastre de predare pot inspira colegi, părinți și elevi să se (re)îndrăgostească de începutul, mijlocul și sfârșitul anului școlar.
Oferiți-vă un moment pentru a reflecta, notați-vă gândurile și permiteți spiritului pedagogic să se facă auzit clar, dincolo de freamătul cumpărăturilor, hârtiilor sau amenajărilor. Abia aștept să citesc eseurile voastre.
Rămâneți curioși și visători,
Nastasia