Cine este adultul?

Catalogul Montessori: Cine este adultul?

Un personaj pe cât de des întâlnit, pe atât de misterios încă. Mulți îl descriu cu poftă și, totuși, mereu mai rămâne ceva de spus despre el. Unde mai pui că poate fi și nu, în același timp, spre exasperarea sau extazul nostru? Idealizat ca mai degrabă realist, se lasă iubit și pentru idealismul său. Fascinat de jongleriile de nuanțe, evadează din plasa definițiilor, chiar și când se visează cuibărit în ea. Personajul a primit numele de Adult. Adultul Montessori În rimă cu ideile…

Prin ce ferestre privim catalogulcret.ro

Catalogul Montessori: Prin ce ferestre privim?

Mă opresc în mijlocul trotuarului, cu naniferul Matei ca martor, și rumeg o melancolie prin câteva ferestre ale școlii din drum. Dacă aș putea, m-aș transforma în muscă sau altă sâcâitoare, în dreptul fiecărui geam ce vrea să spună o poveste, pentru a-mi satisface, aproape neobservată, curiozitatea. Cum, contrar zvonurilor, nu sunt vrăjitoare, nu am avut de ales și am rămas sâcâitoare în dreptul ferestrei pe care se întindeau fulgi și oameni de zăpadă. Cum este clasa aceasta acum, în ecoul foarfecilor care s-au…

Marile Povești Montessori

Catalogul Montessori: Care este Povestea?

Povestea noastră În primul articol din Catalogul Montessori, ne imaginam începuturile misterioase ale ființei ca fiind energizate de tendințele umane să se deslușească și să se hrănească. Vă propun să adâncim subiectul, cuibărindu-ne lângă bulbul propus de dr. Montessori. Deși este întuneric, în jurul nostru tresar încă amintirile tuturor mișcărilor din univers care au creat aceste profunzimi. Praf de stele, oriunde vom privi curioși.Să rămânem lângă bulb, atenți observatori, și să ascultăm cum își caută rima cu aceste legături cosmice, îndată ce izbutește să…

tendințe umane Bulbul Maria Montessori

Catalogul Montessori: Ce sunt tendințele umane?

De unde pornim? Pentru a mă apropia de esența răspunsului măcar cu un pas în plus față de ceea ce aș reuși cu o simplă descriere, lungesc această introducere despre tendințele umane dându-mă un pas în spate. Vă invit să simțiți bezna unei nopți tropicale. E un întuneric plin de răsuflări. Forme și forțe foșnesc unele printre altele, înălțând vocale înțepate și tăvălind gâtleje mârâite. Imaginați-vă această frământare vitală, din care lumina va desluși solzosul de blănos și aerianul de adormit…Sau poate preferați imaginea…

responsabilitate

Ce faci cu „responsabilitate”?

Folosesc cuvântul „responsabilitate” în clasă pentru a vorbi despre atitudinea cu care primim ziua și despre rolurile (responsabilitățile) specifice pe care copiii le îndeplinesc. Dacă în relație cu viziunea clasei, regula împrumută puterile cu care o promisiune ne vrăjește, ce devine responsabilitatea? Adesea amintit de praful cretei prins în nările aliniate la ultima dungă a buretelui, cuvântul „responsabilitate” nu emoționează mai mult decât va dura să ne scuturăm stofa uniformei… Povestea cuvântului „responsabilitate” Încrețit de intuiție, aflu că în franceză cuvântul este comparat cu…

reguli

Ce sunt regulile?

Despre reguli și consecințe în clasă a scris, simplu și clar, Florentina Tituleac, adică Doamnaaa. Așa că m-am gândit cu ce pot să vin în completarea ei, astfel încât să pășim și în afara clasei. Drept urmare, fie că citești din papucii de părinte sau din cei de profesor, propun, în primul rând, un moment pentru reflecție. De unde vin regulile Care sunt primele trei cuvinte care îți vin în minte când auzi „regulă”? Păstrează 10 secunde pentru tine să răspunzi înainte de a…

Viziunea clasei

Care este viziunea clasei?

Despre viziunea clasei, îmi ziceam, că voi tasta cu ochii închiși… Și iată că am rescris introducerea acestui articol de patru ori. Am pornit de fiecare dată cu același avânt alimentat de familiaritatea cu subiectul. M-am împotmolit și m-am frustrat – „de ce nu reușesc să scriu?” până când am realizat că mă bazam pe o presupunere grăsuță: dacă am folosit viziunea la clasă, știu ce și cum să transmit, fără să plănuiesc. Așa că propozițiile au venit greoi, cu timpi alungiți de micro-decizii,…

Cum decorezi clasa - Orașul Origami

Cum decorezi clasa la început de an școlar?

Traseul din articolul „Cum începi anul școlar în 2021?” a omis încăperea forfecuțelor hiperactive și a lipiciului înnebunit de căutarea capacului…Un refugiu printre monumentele printate, a pregăti clasa pentru primele zile de școală poate fi una dintre cele mai sincere invitații pentru implicarea copiilor în crearea acelui spațiu în care ei să își dorească să învețe. Așadar, cum decorezi clasa? Rețeta Pentru că fiecare grup de elevi este diferit nu doar unul față de altul, ci și față de sine an după an, vă…

Cum începi anul școlar în 2021?

Acest text este mai ales pentru învățători și profesori care își încep activitatea în această toamnă. Începuturile au o logică internă aparte. Chiar și în situații dificile (sau cu atât mai mult atunci), ele stârnesc imaginația și sprâncenele. De aceea avem nevoie de începuturi. De aceea le căutăm tot timpul și le păstrăm energia în simboluri și amintiri. Multe dintre ele rămân mărunte, personale, relevante pentru un cerc restrâns.  Altele, câteva, ajung să fie scrise cu litere mari de tipar, cunoscute de toți și…

Câteva cuvinte despre Nastasia

Înainte de a cutreiera alături de Catalogul Creț, Nastasia Alexandru, Pas-Voinic pentru apropiați, a învățat să meargă încet. Câțiva dintre pașii săi mărunți au lăsat verde viu în amintire… Primul a fost conturat de învățătoarea sa1, care s-a îngrijit de detaliile pe care exemplul ei îl însumau. Cu un ochi pe cum rimează, pașii au învățat despre ritm cu mama lor, Sorina Soare-Visător, din seminția jocului, vesel vestitor. Astfel luminați, au coborât în adâncurile celor mai misterioase ape. Acolo, pești zimțați, melci încoronați și cai…