Un personaj pe cât de des întâlnit, pe atât de misterios încă. Mulți îl descriu cu poftă și, totuși, mereu mai rămâne ceva de spus despre el. Unde mai pui că poate fi și nu, în același timp, spre exasperarea sau extazul nostru? Idealizat ca mai degrabă realist, se lasă iubit și pentru idealismul său. Fascinat de jongleriile de nuanțe, evadează din plasa definițiilor, chiar și când se visează cuibărit în ea. Personajul a primit numele de Adult.
Adultul Montessori
În rimă cu ideile Mariei Montessori despre spațiu, vă propun să observăm acest personaj ca fiind pregătit și în pregătire. lată-l, deci, ghid sau asistent într-o clasă Montessori, pregătit, adică:
- este familiar cu abordarea Montessori (scop, concepte, metode și materiale)
- deține competențele și cunoștințele pe care, raportându-se la programa școlară, le urmărește în activitatea sa cu elevii
- abordarea sa respectă tendințele umane și caracteristicile grupei de vârstă
- observă constant munca și interacțiunile elevilor
- se prezintă copiilor conștient de faptul că fiecare gest sau vorbă modelează valori și conduite
- nu intervine când copiii sunt echipați să rezolve o provocare sau când oportunitatea de învățare oferită de aceasta nu îi pune în primejdie
- este responsabil de siguranța elevilor
În măsura în care este pregătit, Adultul va fi într-o constantă pregătire. Fără a spulbera farmecul condiției sale misterioase, menționez:
- cu cât observă mai atent, adultul devine mai conștient de propriile limitări/prejudecăți și mai dedicat acestui exercițiu
- observând, acest adult acceptă ceea ce nu funcționează și își îmbunătățește constant abordarea
- este responsabil ca fiecare copil să se simtă primit și apreciat, indispensabil comunității
- conștient de impactul prezenței sale, modelează responsabilitatea propriei dezvoltări, împărtășind despre provocările sale și felurile în care le-a primit
- învață de la elevii săi, fiind dornic să îi descopere ca experți în ariile lor de interes
Ne întâlnim, așadar, cu un adult cu pregătire formalizată și cu un adult a cărui pregătire este un fel de a fi, un proces continuu. Amândoi sunt valoroșii și împreună, sub același chip, reprezintă idealul, cel puțin din perspectiva dr. Montessori.
Dincolo de sala de clasă
Cu subtile editări, cele două liste de mai sus pot deveni suficient de generoase încât să descrie nu doar Adultul Profesor, ci și Adultul Părinte și Adultul din Comunitate. Pentru că unul dintre acești adulți ești și tu, înaintez următoarele întrebări pentru un moment de reflecție:
Crescând, pe cine ai privit ca fiind modelul sau eroul tău? Ce ai păstrat de la el/ea?
Ce aspecte din listele de mai sus îți amintesc de modelul tău? Ce altceva l-a distins de restul?
Ce alte persoane/personaje te-au influențat? Cum ai realizat că au făcut o diferență în evoluția ta?
Asemenea copiilor cu care interacționăm, și noi am simțit nevoia de a avea eroi/modele, mai ales în intervalul 6-12 ani. Și pentru că suntem conștienți că, inevitabil, vom avea acest rol pentru unii copii, vă propun să ne amintim despre ce ne-a inspirat și să numim ceea ce ne dorim să transmitem. În același timp, poate vom descoperi că eroii de atunci nu ne mai reprezintă aspirațiile decât într-o lumină caricaturală și că a sosit prilejul să îi înlocuim.
T.T.T.
Put up in a place
where it’s easy to see
the cryptic admonishment
T.T.T.When you feel how depressingly
– Piet Hein
slowly you climb,
it’s well to remember that
Things Take Time.
Lucrurile au nevoie de timp. Din prima zi a cursului, formatoarea noastră, Kyla Morenz, ne-a împărtășit poezia lui Piet Hein. De atunci, aud cum picură t.t.t., t.t.t.,… și mă liniștesc – things take time. Și ce bine că e așa. Cândva, până de curând, distanța dintre mine și idealuri precum cel conturat de dr. Montessori mă bântuia ca insurmontabilă. Grație fiului meu, iubisferă de înțelepciune, și tuturor întâmplărilor pe care le coordonează zâmbind, transform distanța în drum și pornesc cu vocea lui Bob Ross în fața pânzei.
Până la următorul articol, în care vom ieși din clasă și vom căuta răspunsuri,
rămâneți creți,
Nastasia
1 Comment
[…] un balon de săpun sau poate îmbrățișa inevitabilul în expansiunea sa. După cum descifram în articolul anterior, adultul are responsabilitatea de a modela procesul cunoașterii lumilor exterioare și […]