Îl auziți cum șuieră?! Este acel timp al anului când zilele se înalță în întâmpinarea locomotivei franțuzești! De pe peron, marfarul pare să nu se mai sfârșească; vagon după vagon, zilele libere curg în hipnotica melodie a șinelor de tren ce sughiță – „A sosit, a sosit!”. Și așa se instalează ușor mirajul necesar – mirajul vacanței într-atât de lungi, încât este timp pentru tot…
Până când, în ultimele zile de vară, sprâncenele suspină a mirare…
Când a trecut vacanța?
Când mai apuc eu să le fac pe toate pe care voiam/aveam nevoie să le fac?
Ce este Calendarul Vacanței
De pe acest peron, m-am gândit la Calendarul Vacanței, adică la:
- Un mod de a încuraja conștientizarea timpului pe care copiii îl au la dispoziție vara în relație cu propriile dorințe și responsabilități
- O ancoră pentru ceea ce ați clădit în clasă cu rutina calendarului
- O legătură cu orizontul reacomodării la ritmul școlii
Astfel, veți descoperi un document simplu, pe care îl folosesc ca oportunitate pentru a (re)deschide subiectul de discuție al rutinelor ce devin un mod de viață pentru elevi. După cum vă invitam în Anexa Profesorului, vă invit și acum: haideți să planificăm pentru formarea unor abilități de studiu, adică a unor abilități de viață; planificarea timpului este una dintre cele esențiale. Haideți să învățăm să învățăm. Și atunci, poate, temele de vacanță și patina recomandărilor de a recapitula materia vor depăși aparența unei limitări impuse și vor cuprinde imaginația copilului în relație cu propria sa persoană – „Învăț pentru mine, învăț cu plăcere.”
Mai concret
- Calendarul include lunile de vară și marchează zilele naționale/internaționale ce mi-au atras atenția când m-am gândit la copiii din ciclul primar.
- Fiecare lună are 5 provocări inspirate de o parte din zilele speciale.
- Calendarul este aerisit ca aspect pentru „a cere” personalizarea copiilor. Intenția este ca el să devină un jurnal al vacanței pe marginea căruia elevii să împărtășească în primele săptămâni de școală și pe experiența căruia să puteți continua firesc formarea deprinderilor de studiu/viață.
Înainte de a oferi acasă calendarul:
- Invitați copiii să își amintească ultima vară și cât de repede a trecut. Folosiți fotografii/muzică/sunete ce au legătură cu vacanța de vară. O minge de plajă gonflabilă călătorește între cei ce vor să împărtășească despre amintirile lor.
- Lansați provocarea de a lista toate dorințele/nevoile de pe durata verii ce începe.
- Încurajați copiii să împărtășească în perechi.
- Ghidați-i să filtreze dorințele, respectiv nevoile. Discutați despre relația dorințe – nevoi și despre faptul că ignorarea/amânarea unora în favoarea altora are urmări neplăcute precum oboseală, motivație scăzută, stres, etc.
- Copiii notează simbolic/scriu dorințele și nevoile pe calendar.
- Copiii se familiarizează cu zilele speciale și provocările.
- Copiii descoperă modul în care vor folosi calendarul în și după vacanță. Propuneți elevilor să deseneze/scrie, la finalul fiecărei luni, pe verso, despre momentele semnificative pentru ei din luna respectivă.
Descarcă calendarul vacanței de vară 2023
Sper că veți considera care sunt propriile dorințe/nevoi și veți ține, la rândul vostru, acest jurnal. Ce impact relevant pentru învățare ar avea dacă, în primele zile de școală, elevii vor vedea că ați folosit calendarul?
Pe curând,
un bigudiu